Copyright © 2007-2012 AutoMotoGaleria
baner
tlo_tekstAktualizacja: 09.03.2008
START
AUTOR
GALERIA
galeria
TAPETY
TAPETY
LINKI
FOTO HUMOR
FOTO HUMOR
HISTORIA SAMOCHODU
OGNIWA PALIWOWE
OGNIWA PALIWOWE

Historia samochodu

Kilka faktów z historii motoryzacji na podstawie literatury.

1600
Simon Stevin buduje w Brukseli pierwszy pojazd żaglowy.
Stevin 1600
1678
Ferdynand Verbiest buduje w Pekinie pierwszy na świecie model pojazdu mechanicznego z napędem parowym. Ze wzgledu na zbyt male rozmiary pojazd ten nie mogt przewozić ani ludzi, ani Iadunków.
Verbiest 1678
1769
Mikolaj Józef Cugnot konstruuje pierwszy pojazd mechaniczny 0 napędzie parowym, do przewozu ludzi. Pojazd ten obciazony czterema pasazerami osiągał szybkość 2 mil/godz. Użyteczny czas jazdy to 10 min.
Cugnot 1769
1784
Wiliam Murdock buduje pierwszy angielski model pojazdu mechanicznego o napędzie parowym.
Murdocka 1784
1784
James Watt pierwszy konstruuje skrzynkę zmiany biegów z kołami zębatyrni.
 
1800
Izaac de Rivaz buduje pierwszy samochód z silnikiem spalinowym na gaz błotny, woódr lub gaz świetlny, opatentowany w 1807 r.
Rivaz 1800
1800
Sir George Medhurst, wynalazca poczty pneumatycznej, buduje pojazd o silniku napędzanym sprężonyrn powietrzem.
 
1801
Trevitick uruchamia swój samochód parowy z przekładnią zębatą. W 1803 r. samochód ten
przejechł bez zatrzymywania się odległość 150 km.
(Schemat pojazdu Treviticka)
Trevithick 1801
1804
Oliver Evans buduje pierwszy amerykański samochód
parowy.
Evans 1804
1821
Pierwsze praktyczne zastosowanie skrzynki zmiany biegów do samochodu o napędzie parowym (Julius Griffin).
 
1826
Timothy Burstall wraz z Johnem Hill buduje samochód parowy z pędem na 4 koła. Było to pierwsze zastosowanie przegubów Cardana i kół zębatych stożkowych w pojeżdzie bezszynowym.
samochód parowy Burstalla i Hilla
1829
Anglik Goldsworthy Gurney buduje samochód parowy.
Pojazd ten w 1831 r. obsługiwał w ciągu 4 miesięcy pierwszą na świecie linię komunikacji autobusowej między Gloucester i Cheltenham (odległość około 15 km).
Gurney 1829
1832
Richard Roberts buduje samochód parowy wyposażony w skrzynkę biegów.
 
1835
Budowa pierwszego samochodu o napędzie elektrycznym.
 
1840
Wulkanizacja kauczuku (Goodyear).
 
1845
Robert Wiliam Thompson patentuje oponę do wozów konnych nap ełnianą powietrz em.
Wskutek trudności wykonawczych zaprzestaje produkcji,
wynalazek zostaje zapomniany.
 
1846
J. B0ydell stosuje pierwszy udany prototyp gąsienic.
Pojazdy z takimi gąsienicami były używane w wojnie krymskiej.
 
1873
Wynalezienie osi przegubowej.
 
1875
Siegfried Marcus buduje samochód z silnikiem spalinowym
napędzanym benzyną.
Marcus 1875
1878
Amedee Bullee senior konstruuje samochód parowy " La MarcelIe", silnik dwucylindrowy, uklad napędowy z walem, przegubowym Cardana doprowadzonym do osi poprzecznej i z mechanizmem różnicowym,napęd łańcuchowy tyInych kół, przegubowe osie przednie resorowane.
La Marcelle 1878
1885
Motocykl z szybkobieżnym silnikiem żarowym (Daimler).
Daimler 1885
1885
Benz konstruuje pierwszy użyteczny samochód z silnikiem benzynowym mocy około 0,75 KM z układem zapłonowym wysokiego napięcia. Napęd łańcuchowy na tylne koła.
Benz 1885
1885
Gażnik Benza.
 
1886
Daimler buduje samochód z szybkobieżnym silnikiem żarowym. Napęd na tylne koła za pośrednictwem przekładni pasowej, wału napędowego i kół zębatych.
Daimler 1886
1887
Robert Bosch zaczyna pracę nad iskrownikiem niskonapięciowym.
 
1887
Samochód z napędem elektrycznym osiąga szybkość 30 km/h.
 
1887
Levassor we Francji konstruuje samochód z silnikiem spalinowym.
 
1888
Weterynarz angielski Dunlop wynajduje ogumienie pneumatyczne.
 
1889
Benz stosuje pierwsze w świecie zwrotnice do układu kierowniczego.
 
1889
James Packard buduje swój pierwszy samochód.
 
1891
Pierwszy samochód z napędem elektrycznym zbudowany w Stanach Zjednoczonych. Do 1915 r. wyprodukowano ich w Stanach Zjednoczonych 35 000 sztuk.
 
1893
Bracia Duryea budują pierwszy w Ameryce samochód z silnikiem benzynowym.
Dureya 1893
1894
Elwood Haynes zaklada pierwszą amerykańską fabrykę samochodów.
Haynes 1894
1894

Aleksandre Darracq otrzymuje patent na samochodowe silniki benzynowe i elektryczne.
(Darracq 1901)

Darracg 1894
1895
Hugo Mayer patentuje hamulce hydrauliczne.
 
1895
Bracia Michelin wprowadzają ogumienie pneumatyczne do samochodów.
samochód z ogumieniem Michelin
1896
Henry Ford buduje swój pierwszy samochód.
 
1896
Samochód z napędem elektrycznym na przednie koła (Robert Schwencke).
 
1898
Marius Barbarou buduje samochód z przednimi osiami przegubowymi i z silnikiem widlastym.
 
1898
Zakłady Daimlera stosują czterobiegową skrzynkę biegów z przesuwnymi kolami zębatymi.
 
1899
Założenie fabryki samochodów FIAT.
(Fiat 3 1/2)
Fiat 3_1/2 1899
1899
Elektromobil Jenatzy`ego "La jamais contente" (nigdy zadowolony), jako pierwszy przekracza prędkość 100 km/h
Jenatzy 1899
1900
Wprowadzenie wewnętrznych szczęk hamulcowych na tylne koła.
 
1902
Robert Schwenke patentuje system przedniego napędu wałem poprzecznym i sworzniem kulom.
 
1903
Karl Slevogt budue pierwszy silnik górnozaworowy.
 
1903
Henry Ford zakłada przedsiębiorstwo Ford-Motor-Company,
które zaczyna produkcję modelu A.
Ford A 1903
1905
Wynalezie przekładnhi hydrokinetycznej (Fóttinger).
 
I 906
W samochodzie MERCEDES wypróbowano zewnętrzne hamulce taśmowe na kola przednie (hamulce uruchamiane linkami).
 
1906
Samochód parowy Stanleya osiąga szybkość 195 km/h.
Stanley 1906
1907
Próby z zastosowaniem hamulców na 4 koła
(Hans Ledwinka).
 
1908
Ford rozpoczyna produkcję pierwszego w świecie popularnego samochodu osobowego "FORD T", produkowanego do 1927 r. W ciągu 15 lat wyprodukowano rekordową do dziś liczbę pojazdów tego samego modelu około 15 milionów.
(Ford T 1917)
Ford T 1917
1910
Po raz pierwszy wytwórnie samochodów wprowadzają do samochodów produkcji seryjnej hamulce na wszystkie koła.
 
1912
Pierwszy samochód z przekładnią hydrokinetyczną (Fóttinger).
 
1912
W Stanach Zjednoczonych wprowadzono hamulce ręczne na wałku skrzyni biegów.
 
1913
De Dion-Bouton buduje pierwszy tylny most o niezależnie zawieszonych kolach.
tylny most De Dion-Bouton
191 3
Uruchomienie pierwszej w świecie produkcji masowej (potokowej) samochodów w zakladach Forda.
 
1914
Malcolm Lockheed wprowadz a hamulce hydrauliczne.
 
1914
Zastosowanie nitowanych okładzin szczęk hamulcowych Ferodo.
 
1919
Wprowadzenie skrzynki biegów włączanej elektromagneycznie.
 
1919
Jules Salomon konstruuje dla fabryki Citroen samochód z elektrycznym oświetleniem i rozrusznikiem.
Samochody te produkowano w liczbie około 100 sztuk dziennie.
 
1920
Zastosowanie miedzi i stopów kolorowych do produkcji okładzin ciernych.
 
1924
Rozpowszechnienie hamulców powietrznych.
 
1924
Carl Steiner wprowadza pierwsze tłoki ze stopów lekkich.
 
1925
Fabryki amerykańskie wprowadzają do seryjnej produkcji hamulce hydrauliczne.
 
1928
Fabryka Willy Vogel wprowadza smarowanie centralne.
 
1931
Samochód DKW z przednim napędem i silnikiem dwusuwowym 500 cm3.
 
1932
Fritz Kreis wprowadza do samochodów całkowicie zautomatyzowaną, mechaniczną skrzynkę biegów.
 
1933
Wilhelm Gutbrod buduje samochód z centralną ramą i niezależnym zawieszeniem.
 
1937
Zastosowanie hamulców tarczowych (f-ka Graf & Sift, Austria).
 
1938
Założenie fabryki Volkswagen.
 
1950
Pierwszy samochód seryjny z silnikiem turbo splinowym (ROVER) .
 
ARCHIWUM
archiwum
MIEJSCA
miejsca
DZIEWCZYNY
moto_dziewczyny
MOJE MOTO
mojemoto
OPISY
opisy
 
AutoMotoGaleria