Menu

Motoryzacja: Jak wybierać opony zimowe?

0 Comments

Każdy okres zimowy wiąże się z wymianą opon z letnich na zimowe. Motoryzacja rządzi się swoimi prawami, proponując kierowcom rozwiązania, które zapewnią im bezpieczeństwo na oblodzonych i zaśnieżonych drogach, które będą wymagać innego ogumienia niż latem. Jak wybrać takie opony?

Opony zimowe – kryteria wyboru

Opony te są skonstruowane tak, by były przygotowane do eksploatacji w warunkach, kiedy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a na drodze może pojawić się śnieg i gołoledź. W bezpiecznej jeździe mają pomóc: specjalnie skonstruowany bieżnik oraz mieszanka gumowa zawierająca odpowiednią ilość krzemionki. W teorii wygląda to dość prosto. W praktyce jednak zakup opon, które będą służyć zimą wcale nie jest taki prosty. Na motoryzacyjnym rynku znaleźć można bowiem setki modeli: o zróżnicowanych osiągach oraz w szerokich widełkach cenowych. Co więcej, każdy z kierowców ceni sobie w oponach co innego. Jedni stawiają na doskonałą przyczepność i krótką drogę hamowania, dla innych ważniejszy jest zaś oferowany przez opony komfort jazdy. Istnieje jednak kilka wskaźników, na które należy szczególnie zwrócić uwagę. 

Na jakiej podstawie wybierać opony zimowe?

Decydując się na zakup „zimówek” warto wiedzieć, że:
– Sprawdzenie opon z najkrótszą drogą hamowania odbywa się przy pomocy tzw. europejskich etykiet. Najlepszą opcją jest tutaj klasa A. I tak na przykład klasa B (przy prędkości 80 km/h) ma już drogę hamowania o 3 metry dłuższą od A. Najgorsza pod względem hamowania opona klasy F, ma o 18 metrów dłuższą drogę hamowania od opony najlepszej.
– Opona 3PMSF a opona M+S. Typowa opona zimowa posiada ten pierwszy symbol, który oznacza, że produkt spełnia konkretne wymagania stawiane oponie zimowej i na pewno jest to potwierdzone odpowiednimi testami. Natomiast oznaczenie M+S oznacza tzw. oponę błotno-śniegową, która niekoniecznie musiała przechodzić testy potwierdzające jej zimowe właściwości.
– Wykonanie opony może być ważniejsze niż kształt bieżnika. Kiedyś typowe opony zimowe miały bardzo „agresywne” bieżniki, z dużymi klockami, później pojawiły się na nich lamele (wąskie nacięcia do poprawy przyczepności). Obecnie opony zimowe produkuje się zaś ze specjalnych mieszanek gumowych z krzemionką, silikonem i innymi dodatkami, które zwiększają tarcie na śliskich nawierzchniach. Teraz więc sam kształt bieżnika nie wystarczy, bo nowoczesna opona jest składową różnych technologii, które zwiększają parametry przydatne do jazdy zimą. Przykładem stać się mogą opony chińskie, gdzie świetnie wyglądające bieżniki zupełnie nie dorównują możliwościom opon uznanych producentów. Świadczy to o tym, że mieszanka z jakiej wykonano bieżnik staje się ważniejsza niż jego rzeźba.
– Niewskazane jest stosowanie opon węższych, niż przewidział to producent danego samochodu. Jest to związane ze współczesnymi warunkami drogowymi, gdzie węższe opony zwiększą jednostkową siłę nacisku na nawierzchnię, co poprawia ich przyczepność na luźnym śniegu, ale jednocześnie zwiększa drogę hamowania.
Sprawdzanie i stosowanie się do wyżej opisanych kryteriów sprawi, że wybór opon zimowych stanie się decyzją nieco łatwiejszą.

Dodaj komentarz